Guds Vilje I Jesu Lidelser

 Guds Vilje i Jesu Lidelser og 3 bønn i fader vår. 


Velkommen til andre artikkel inn i Denne Tematikken, jeg vil gjerne anbefale deg å lese den første artikkelen før du leser denne for å få en dypere sammenheng og forståelse i denne artikkelens fokus. I forrige artikkel la jeg fokus hva Guds hensikt var i våre lidelser og hva de gjør med oss. I denne artikkelen vil jeg fokusere på hvordan Jesus opplevde lidelser gjennom Guds vilje. For det er noe som er viktig å klare å forstå, at Jesus opplevde selv et liv med lidelser og det er viktig i frelsens prosess. 


Det jeg vil understreke i denne artikkelen er at Jesu frelse for oss var avhengig av lidelser. Han kunne valgt et liv uten lidelser, han kunne valgt å drept hver eneste romer, kastet dem i sjøen, vist sin herlighet og Gudskraft, men det hadde ikke frelst oss! Nei hans frelse var avhengig av lidelser. Det er også viktig å understreke at han ikke ville det av egen vilje, og dette er også noe vi lærer i Fader Vår i den tredje bønn. "La din vilje skje" 

”Far i himmelen, om det er mulig, så la meg slippe de lidelsene som venter. Men la det bli som du vil, ikke som jeg vil.” Markus 26,39

Dette er en vanskelig bønn kjære søstre og brødre. Denne bønnen lærer du når du kjenner Gud. Når du stoler på han og vet at han vil det beste for deg. Og ber ikke det for at du vil at det skal gå sånn som du selv vil. For det er jo fristende å be om at ting skal skje som du selv vil. Det er ikke unormalt og ønske seg det flotteste huset, et mer økonomisk stabilt liv, medgang og fremgang, popularitet, vekkelse, bli en bedre kristen osv. Men er det Gud vil? Når du ikke tør å be den bønnen om at hans vilje skal skje da viser det seg egentlig at du ikke stoler på Gud, at du ikke tror han vil deg vel. Du tror du vet bedre enn han. Det er trygt å be om at hans vilje skal skje. For da overlater du din kontroll til Gud, og han slipper deg ikke. Du kan fult og helt få lov til å hvile i Guds vilje (selv om det sjeldent er enkelt.. men det er riktig!) 


"For det er ikke av hjertet han plager eller bedrøver menneskenes barn." 3,33

Det er ikke av hjertet, det er ikke det han først og fremst ønsker og vil, men det er nødvendig! Gud er ikke ond fordi han tillater at det skjer deg noe vondt. I gammel tid, som brukte man et ord som ikke så ofte lenger blir brukt og det er ordet "tukt" Jeg tror at lidelser en Guds form for tukt til oss. Det er ikke vondt ment, men det er kanskje av og til nødvendig. Det har en hensikt, og det er kjærlig ment, selv om det ikke kan oppleves slik. Litt dårlig eksempel men en 3åring ønsker å ta en skarp kniv ved middags bordet. Faren til barnet tar kniven vekk fra barnet, selvsagt forstår 3åringen ikke dette og begynner å grine. Det er kjærlighet ment men det forstår ikke barnet før i voksen alder. Trenger Gud av og til å hindre i din vilje skal skje for at det skal bli det beste for deg selv om du ikke forstår det? 


Jesu lidelser på jord.

Ofte kan man glemme lidelsene Jesus måtte igjennom og heller huske på alt det store og flotte han gjorde, men det var først og fremst lidelsene som førte til frelse. For å forstå lidelsene han måtte gjennom så leser vi i Jesaja 53


"Foraktet var han og forlatt av mennesker, en smertenes mann, vel kjent med sykdom. Han var som en som folk skjuler sitt åsyn for, foraktet, og vi aktet ham for intet. Sannelig, våre sykdommer har han tatt på seg, og våre piner har han båret. Men vi aktet ham for plaget, slått av Gud og gjort elendig." Jesaja 53, 3-4 


En av lidelsene som blir nevnt her var at han ble foraktet, og hva betyr det? Jo Jesus møtte menneskene med kjærlighet, de svarte med forakt. Jesus gikk omkring og gjorde vel mot dem; de kom sammen og drøftet mordplaner mot ham. Og når han åpenbarte sin store kjærlighet gjennom korsets død, svarte de med hån og spott. Den største psykiske lidelsen var før Golgata, dette skjedde i Getsemane. Du har kanskje sett maleri med Jesus som ber ved en stein der det lyser rundt hodet som en helgen, og framstår som et fredfullt maleri. Det er neppe slik bønnen til Jesus foregikk. 


"Jesus ble nå grepet av fortvilelse og dødsangst. Han sa til dem: ”Jeg er nær ved å bryte sammen av fortvilelse. Bli her og våk sammen med meg.” Så gikk han litt lengre bort, kastet seg ned på jorden og ba: ”Far i himmelen, om det er mulig, så la meg slippe de lidelsene som venter. Men la det bli som du vil, ikke som jeg vil.” Matteus 26,37-39


Jesu lidelse og bønn er et forbilde for oss, det var tydelig at han ikke ville gå lidelsens vei, og ønsket en annen veg å gå. Han ba konkret om mulighet til å finnes en lettere veg, likevel ba han i angst om at Guds vilje skulle skje fremfor hans egen. Lidelsens veg var lang og tung å gå, men det førte til frelse for oss. Selv døden måtte Jesus oppleve i Guds vilje. Så når Jesus viste hva som ville skje, han visste på forhånd denne lidelsens veg, men han stolte på Gud. Hvorfor kan ikke vi stole på Gud? Dette handler ikke om at du alltid skal klare å forstå Gud, eller ha større innsikt i Guds tanker, men å stole på han, og hvile i at han vet det beste for deg. Jesus fikk erfare at gjennom korsets lidelse og død, så førte det til frelse for oss. La oss be i trygghet og la oss hvile i at det er trygt å be bønnen "La din Vilje skje" For når vi ber den bønnen så skjer Guds vilje og den er alltid bedre enn vår vilje og vår forstand. 


"For jeg vet hvilke tanker jeg har med dere, sier Herren, fredstanker og ikke ulykkestanker. Jeg vil gi dere fremtid og håp." Jer 29,11 


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Kjærlighetssorg

Hvorfor Gud?

Mitt eneste håp