Guds Vilje I Kristnes lidelser

 Guds Vilje i Kristnes lidelser.

Sjelden kan man forstå Guds vilje, spesielt i tunge tider. Det er fort gjort for oss kristne og påpeke Guds storhet i gode ting som skjer på jord. Når Gud velsigner oss på ulike måter gjennom helbredelse, gode leveforhold, god fysisk og mental hese osv. Under slike forhold er det lett å takke Gud og påpeke Guds storhet og kjærlighet, men hva med når vonde perioder kommer inn i livet? Sykdom, depresjon, angst, synd, dårlige leveforhold osv. Er det like lett å takke Gud da? Det må også sies at jeg synes selv dette er en utfordrende tematikk, og det er sikkert flere av dere som leser som kan mer om dette enn meg, men jeg vil likevel prøve å dele mine erfaringer i lys av denne tematikken. Denne Tematikken vil bli delt opp i 2 siden dette er såpass stort tema, første artikkel vil handle om de kristnes lidelser gjennom Guds vilje og andre artikkel vil handle om Jesu lidelser gjennom Guds vilje.



Selv har jeg vært syk i 16 år. Jeg kunne ofte være irritert på Gud, være sint og forstod egentlig veldig lite av hvorfor akkurat denne sykdommen skulle ramme meg. "Hvorfor akkurat meg Gud?" Det var utfordrende tid å sette seg ned å takke Gud for alt han hadde gitt meg. Jeg skal ikke utdype sykdommens periode noe særlig eller hvilke følger som kom med, men det jeg kan si er at det prega meg mye psykisk og fysisk på mange måter. Nei vi kan ikke alltid forstå oss på Gud, i hva han tenker og hvordan i det hele tatt han kan tillate at slikt skjer med oss mennesker, og for oss som har valgt å følge han. Det som er viktig å punktere her er jo at ingenting vondt i denne verden skjer uten Guds tillatelse! Det er fristende å tenke at alt godt kommer fra Gud og alt ondt kommer fra djevelen, men slik er det ikke. Selvfølgelig har djevelen en finger med også, men uten Guds vilje og tillatelse kunne ikke djevelen løfte en finger. Dette er noe som er svært utfordrende å sette seg inn og derfor vil jeg si noe mer om dette. I Jobs bok der djevelen henvender seg til Gud og må ha Guds tillatelse for å "røre" Jobb "Da sa Herren til Satan: Se, alt det han eier er i din hånd. Men han selv må du ikke rekke ut din Hånd." Job 1,12. Dette sier noe om Guds alltilstendene nærvær. Gud setter grensen på hva djevelen kan og ikke kan. "Uten Guds vilje og tillatelse kunne du ikke puste, du kan ikke løfte en finger." -Stein Solberg "Ikke en spurv til jorden uten at Gud er med" ikke så lite som en spurv en gang faller til jorden uten Gud tillater det,  tenk alle de tusen av spurver som faller hver dag, og han vet om hver av dem. Hvor mye større tanker har ikke han for deg da? Det er ikke slik at Gud er fjern når det skjer deg noe dumt også tenker han "ops det så jeg ikke, nei deg glemte jeg helt ut. Dette må jeg passe på bedre neste gang" Nei Gud ser din sak, og din situasjon. Vær trygg for at han har hele kontrollen. 

"Hva Er Da Guds Hensikt Med lidelsene, om han vet om alt?"

Dessverre finnes det ikke noen fasit, Bibelen har ikke noe konkret svar på dette, selv om man ofte skulle ønske man kunne forstå Gud bedre og se hans tanker med deg og din situasjon. Det som jeg selv kan svare på i min situasjon som jeg er overbevist om er at Gud har formet meg som person, og som kristen i min sykdom og periode, jeg tror også at denne sykdommen har bevart meg som en kristen. Selv om ofte det var mye smerte, så var det også mye velsignelse. For i min sykdom så hadde jeg ingenting annet å klynge meg til enn Jesus. Han var mitt eneste håp, min eneste trygghet og det var han jeg kunne komme til med alle ting. Det var i min smerte og uro i sykdomstiden som førte meg nærmere min skaper. Jeg hadde bare han, og da trengte jeg ikke noe mer enn ham. Neppe er din situasjon lik, men jeg tror dette kan perspektiv: fordi jeg tror at Guds vilje i lidelsene med i helliggjørelsens prosess, det former oss som kristne, og ser ting vi ikke har klart å se før. Så er det også mange ting med dette som vi aldri fult og helt kan få svar på før den dag vi møter Jesus. Lidelsene viser om vi kan takke under alle forhold eller blir sur og sint på Gud. Lidelser gjør oss til sterke kristne og viser oss om vi ikke lar oss vippe av pinnen med det første. 

"Jeg vet om dine gjerninger, at du er verken kald eller varm. Det hadde vært godt om du var kald eller varm. Men fordi du er lunken, og verken kald eller varm, vil jeg spy deg ut av min munn. Fordi du sier: Jeg er rik, jeg har overflod og har ingen nød- og du vet ikke at du er ussel og ynkelig og fattig og blind og naken." joh.åpb 3,15-17

Kanskje en litt spesiell måte å si det på men uten lidelser hadde vi blitt noen slappe kristne bortskjemte sofagriser/ lunkne kristne. Det er det som er det triste blant flere kristne kretser i Norge der det forkynnes "Bli frelst og ta imot Jesus så skal det gå deg vel, da blir alle sorger slutt." Dette er ikke annet enn en stor løgn. Jeg tror uten lidelser hadde vi ikke hatt behov for Jesus. Lunkenhet gir oss ingen nød, eller noe behov for Jesus. 

Så Guds vilje er trygg, selv om du ikke alltid forstår den. Du er trygg der, han ser din sak, og det er det beste for deg, selv om du ikke alltid kan forstå det. Om alt annet forgår så forgår aldri Jesu kors og evangelium. Det står fast til evig tid, og det kan alltid være din trøst og ditt håp. En sang som har vært til stor betydning for meg i mitt liv og et budskap jeg har fått sett inn i er sangen "Om jeg eide alt men ikke Jesus" For da fikk jeg se, hva lite som betydde her på jord, i forhold til evigheten. Hva har det å si hva man opplever her på jord? Hva har det å si hva man eier, oppnår i livet? Hva har det å bety i et evighetsperspektiv? Etter 1000 år, 2000år osv inn i evigheten tenker man da på hva man opplevde her på jord? Der det ikke er noen nød, ingen tårer ingen skrik. Kanskje fikk du ikke svar på alt, eller kanskje ingenting? Jeg vil derfor anbefale å lese del 2 av denne tematikken, som fordyper mer i Guds vilje gjennom Jesu lidelser. Jesu lidelser er et forbilde for oss i dag, og kanskje akkurat den artikkelen vil gi deg mer fred og ro over denne tematikk. Uansett så er alltid godt å kunne få legge dette på Jesus uavhengig av din situasjon. 

"Men nå har jeg ALT ja ALT i Jesus.

Legedom for alle hjertesår

Ingen Synd som ikke han forlater

Ingen Nød som ikke han Forstår

Om Jeg eier Jesus Bare Jesus

Og i Hele verden intet mer.

Også Eier Jeg dog Alt i Jesus

Han som Liv og Overflod meg gir."

-Anna Ölander

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Kjærlighetssorg

Hvorfor Gud?

Mitt eneste håp